Dovida DLZ
Doret Geutjes en Eric van Putten zijn de drijvende krachten achter Dovida in de Achterhoek en de regio Deventer, Lochem en Zutphen (DLZ). Sinds 2015 runnen ze samen hun franchiseorganisatie, die ooit begon onder de naam Home Instead en inmiddels als Dovida verdergaat.
Hun missie: mensen ondersteunen om zo lang mogelijk op hun eigen manier thuis te blijven wonen – met persoonlijke aandacht, vaste gezichten en zorg die écht aansluit op het dagelijks leven.
Oom als aanleiding
Eric: “Ik heb een achtergrond in HRM/bedrijfskunde en ik heb ook een aantal directieposities vervuld, onder andere in de ouderenzorg. Tijdens de laatste jaren van dat dienstverband was er een, in mijn ogen onjuiste, ontwikkeling waarbij de praktische medewerkers die dagelijks dichtbij de klant werkten, moesten verdwijnen. Er kwam een splitsing tussen wonen en zorg, waardoor de drempel om opgenomen te worden fors hoger werd. In die periode heb ik ook medewerkers moeten ontslaan, terwijl dat mensen waren die mijns inziens juist wisten wat er speelde bij de klanten. De zorg in Nederland is eigenlijk raar geregeld. Als mensen zorg nodig hebben, worden zij vooral door een medische/zorg-bril bekeken, terwijl dit lang niet altijd de behoefte is. Aandacht, structuur en inspraak in de invulling van hun zorg is vaak belangrijker.”
Doret: “Ik heb een achtergrond in de zorg als verpleegkundige. Mijn oom kreeg de diagnose Parkinsonisme. Hij was zelf werkzaam geweest in de zorg en wilde thuis blijven wonen.” Eric: “Rond deze periode werd ik via LinkedIn gescout of ik misschien interesse zou hebben om franchiseondernemer te worden bij – destijds – Home Instead, tegenwoordig Dovida.” Doret: “Mijn oom gaf aan dat hij onze pilotklant zou willen zijn. Aan mijn tante hebben we gevraagd: wat zou jou helpen om het mantelzorgen draaglijk te houden? Vervolgens zijn we aan de slag gegaan.” Eric: “Dit alles heeft ertoe geleid dat wij sinds 2015 franchiseondernemers zijn. De zorgtaken deden we in de beginfase ook zelf, maar al snel namen we onze eerste mensen aan. Die heten bij Dovida ‘caregivers’. Deze worden ook door onszelf opgeleid en getraind.”
Hart op de juiste plek
Doret: “Iedere klant krijgt een caregiver voorgesteld die bij hem of haar past. Die match moet er zijn om dit werk goed te doen. Daarnaast is zo’n vast gezicht voor onze klanten belangrijk. Zo was er bijvoorbeeld een meneer met dementie. Hij speelde ooit piano, maar dat was al lang geleden. Wij hebben deze meneer aan een caregiver gekoppeld die conservatorium had gedaan en er werd sindsdien op vaste momenten weer piano gespeeld in huis. Door deze herhaling en het plezier hiervan leefde meneer weer helemaal op.” Eric: “Onze medewerkers hebben verschillende achtergronden. Wat onze caregivers gemeen hebben, is dat ze allemaal het hart op de juiste plek hebben.” Doret: “Het gaat om de kleine dingen in het leven die uiteindelijk een grote impact maken. Samen koken, boodschappen doen, een wandeling naar de markt of even de hond uitlaten. Door het persoonlijke contact krijgen wij ook een goed beeld van de leefsituatie. Veel mensen met dementie vergeten bijvoorbeeld om te eten of ze eten heel erg eenzijdig. Omdat wij regelmatig over de vloer komen en samen tijd spenderen, kunnen wij daarop inspelen. Een goed voorbeeld hiervan is een mevrouw die alleen nog maar champignonsoep at. Door samen te koken en een band op te bouwen hebben wij dit kunnen veranderen.”
Eric: “Dit is een vrij uitzonderlijk voorbeeld. Eén van onze caregivers is zelfs meegegaan op vakantie naar Portugal. Zij droeg samen met de klant zorg voor de zoon van de klant. Op vakantie gaan lukte al jaren niet meer, omdat dit voor moeder en zoon veel te intensief was. De caregiver zei toen: dan ga ik toch mee. Op de gewenste momenten was er zorg beschikbaar en op deze manier hadden moeder en zoon op momenten de handen vrij en konden zij genieten van vrije tijd en een gezamenlijke vakantie.”
Misverstand
Doret: “De grootste groep van onze klanten zijn mensen met Parkinson, dementie of niet-aangeboren hersenletsel. Maar wij komen ook bij jonge gezinnen over de vloer voor ondersteuning.” Eric: “Een misverstand dat wel eens de kop opsteekt, is dat Dovida alleen particuliere zorg aanbiedt. Dat is echter niet waar; meer dan 90% is op basis van een indicatie. Een andere misvatting is dat wij werken met vrijwilligers. Dat is ook niet het geval. Caregivers zijn bij ons in dienst en vallen onder de CAO.”
Aanvullend, niet concurrerend
Doret: “In het westen van het land is het wat moeilijker om medewerkers te vinden, maar in deze regio nog niet. Het gaat van mond-tot-mond. Caregivers vertellen over hun werk en maken anderen enthousiast.
We hebben altijd aanmeldingen en open sollicitaties, maar door groei en pensionering hebben we altijd mensen nodig.” Eric: “Onze dienstverlening gaat 24 uur per dag door. Ook ’s avonds, in het weekend en tijdens feestdagen. Caregivers werken allemaal parttime. Van enkele uren tot ca. twintig uur in de week. Als het je past, is het het mooiste werk dat er is, want het is heel erg dankbaar. Waar in de zorg vanuit de organisatie wordt gepland, plannen wij vanuit de behoefte van de klant.” Doret: “Wij zijn echter niet concurrerend met de thuiszorg. We werken veelvuldig samen met andere zorgaanbieders. De thuiszorg richt zich meer op de medische kant van de zorg en wij richten ons als niet-medische organisatie op het welzijn. Zodra de zorg medisch wordt, komen de reguliere zorgorganisaties erbij aan te pas.”
Dikke negen
Eric: “We scoren een dikke negen bij klanttevredenheids-onderzoeken. Dan doe je toch wat goed, zou je denken. Uiteraard komt dat ook door ons geweldige team op kantoor en de caregivers. Door onze afspraken met het zorgkantoor kunnen wij meer zorg leveren binnen een indicatie. Dit kunnen we doen omdat we een zeer platte organisatie hebben. Hierin onderscheiden wij ons ten opzichte van andere zorgaanbieders. Een ander voordeel van de franchiseconstructie is dat wij ons volledig kunnen richten op het welzijn van onze klanten. Zaken als marketing en dergelijke worden allemaal vanuit het hoofdkantoor in Heemstede geregeld.” Doret: “Om het verhaal rond te maken: gelukkig is mijn oom thuis blijven wonen, zoals hij en mijn tante zo graag wilden, en uiteindelijk thuis overleden. Daar kijken mijn tante en nicht ook met een goed gevoel op terug. Door dit hele proces heeft mijn nicht zich zelfs laten omscholen van advocaat tot wijkverpleegkundige.”
Deventerweg 4b, Laren Gld.
Tel. 0573 45 95 47
info.dlz@dovida.nl
dovida.nl/dlz