Christa - Rechercheur bij het Team Zedenrecherche
Het Zedenteam onderzoekt zaken met een seksueel karakter. We voeren informatieve gesprekken, nemen aangiftes op en horen getuigen en verdachten. Ook verrichten we digitaal onderzoek aan bijvoorbeeld telefoons en computers. Met ons team onderzoeken we zoveel mogelijk om achter de waarheid te komen.
Vandaag heb ik een verhoordag in de Kindvriendelijke Verhoor Studio (hierna Studio) in het Politiebureau te Nijverdal. In de Studio worden kinderen tussen de 4 en 12 jaar en mensen met een verstandelijke beperking of een cognitieve functiestoornis verhoord, die iets hebben meegemaakt of iets hebben gezien in ‘zwaardere’ zaken. Samen met een aantal andere collega’s ben ik opgeleid om dit werk te doen. Deze verhoren worden altijd op beeld en geluid opgenomen. Er staan voor vandaag twee verhoren gepland. Om 10.00 uur komt Bram* van 8 jaar vertellen over kindermishandeling. En om 13.00 uur komt Marloes* vertellen over iets dat haar is overkomen op seksueel gebied. Marloes is volwassen, maar heeft een verstandelijke beperking.
08:30 uur: Mijn collega-studioverhoorder Suzan is al binnen. We starten de computer en de apparatuur op en nemen een bakje koffie. Ik praat wat met Suzan over een casus die eerder deze week heeft gespeeld. Ook bekijk en beantwoord ik de mail. Ik bel met een collega en maak met haar een afspraak voor een verdachtenverhoor, die we voor volgende week in plannen.
09:00 uur: De zaaksverbalisant Ruud komt binnen. Ruud weet alles over de zaak van Bram. Hij heeft gisteren een kort gesprek gehad met Bram, bij Bram thuis, om hem voor te bereiden op het praten bij de politie en om te checken of Bram kan en wil praten met de politie. We bespreken hoe dat gesprekje is gegaan. Daarna bekijk ik nog even de voorbereiding die ik heb gemaakt voor het verhoor. Ik moet natuurlijk goed weten wat er (vermoedelijk) is gebeurd en heb vooraf alle verklaringen, onderzoekstukken en dergelijke zorgvuldig doorgelezen. Aan de hand daarvan maak ik een verhoorplan: Welke vragen moet ik stellen om uit te kunnen zoeken wat er echt is gebeurd?
09:45 uur: Bram en zijn pleegmoeder melden zich aan de balie en ze worden door Ruud opgehaald. Hij brengt ze naar de wachtruimte en geeft ze wat te drinken. Ondertussen zet Suzan de opnameapparatuur aan, want zij doet de regie vanochtend: ze zal ervoor zorgen dat het verhoor goed op beeld komt en denkt mee met vragen die moeten worden gesteld. Ik pak mijn verhoorplan en leg deze vast in de verhoorruimte. De verhoorruimte ziet er gezellig en kleurrijk uit. Er staat onder andere een bank met daarop knuffels en een kast met tekenspullen en spelletjes.
10:00 uur: We zijn zover. Ik haal Bram en zijn pleegmoeder op uit de wachtruimte. Ik laat de ‘praatkamer’ zien. Bram vindt het nog een beetje spannend, maar ontdooit al een beetje als ik hem een complimentje geef over zijn Pokémon-shirt. We laten ook zien in welke ruimte collega’s Suzan en Ruud zitten. We vertellen Bram dat ons gesprek wordt opgenomen, dat deze film alleen voor de politie is en dat het goed wordt bewaard.
10:10 uur: Bram en ik brengen pleegmoeder terug naar de wachtruimte en gaan zelf de ‘praatkamer’ in. Ik leg wat dingen uit en vraag aan Bram of hij meteen wil praten of dat hij eerst wil kleuren of een spelletje wil doen. Bram wil graag ‘4 op een rij’ doen. Ondertussen kletsen we wat over zijn Pokémonkaarten en over de manege, waar hij met veel plezier naar toe gaat. Bram wint! Daarna gaan we op de bank zitten, want daar wilde Bram graag zitten om te praten. Als Bram lekker zit, vraag ik hem te vertellen over waarvoor hij is gekomen. Hij vertelt al een heleboel uit zichzelf en daarna stel ik mijn vragen. Tijdens het gesprek doet Bram ook dingen voor en tekent bepaalde situaties. Daardoor wordt duidelijk wat er is gebeurd. We doen als afsluiting nog een potje ‘4 op een rij’ en kletsen nog wat over dat Bram die middag naar zwemles gaat.
11.20 uur: Ik breng Bram terug naar zijn pleegmoeder en zij gaan weer. Ook collega Ruud gaat weer. Collega S. en ik bespreken het verhoor. Ik krijg feedback over het verhoor: Wat ging er goed en wat kan er volgende keer beter.
12.00 uur: We eten onze meegebrachte lunch en lopen even naar buiten voor een frisse neus.
12.30 uur: Collega Pieter komt binnen. Hij is zedenrechercheur en zaaksverbalisant in de zaak van Marloes. We bespreken hoe de voorbereiding van Marloes is gegaan. Nu wisselen Suzan en ik van functie: Ik doe de regie en collega Suzan gaat Marloes verhoren. Suzan haalt in de studio een aantal knuffels weg: Deze zijn te kinderlijk voor Marloes.
12.45 uur: Marloes en haar begeleider zijn er en worden naar de wachtruimte gebracht. Marloes heeft haar haakwerk meegenomen. Ik start de opnameapparatuur.
13.00 uur: We laten Marloes en de begeleider de ‘praatkamer’ en regieruimte zien. Marloes is een beetje zenuwachtig, maar ik zie dat ze een ‘klik’ heeft met Suzan. De begeleider wordt naar de wachtruimte gebracht.
13.10 uur: Marloes en Suzan gaan zitten. Marloes wil nog niet meteen praten, maar nog even kleuren. Suzan pakt een volwassenenkleurboek en samen kletsen ze tijdens het kleuren nog even over het haken en over haar werk op de zorgboerderij. Hierna is Marloes zo ver om te vertellen over waarvoor ze is gekomen. Ze schaamt zich af en toe, maar mijn collega stelt haar dan op haar gemak en daardoor lukt het haar toch om, de voor ons belangrijke details, te vertellen. Marloes is zichtbaar opgelucht als ze haar verhaal heeft gedaan.
15.00 uur: Suzan en ik drinken een kopje koffie en bespreken het verhoor na. Zij vertrekt weer naar haar team en ik blijf nog even in Nijverdal om te werken.
15.15 uur: Ik bekijk mijn mail nog een keer. Ik bel een getuige en maak een afspraak voor morgen, want dan ben ik weer op het team in Zwolle aan het werk. Dit getuigenverhoor bereid ik ook vast voor.
17.30 uur: Over de Holterberg rijd ik weer terug naar huis. Fijn om zo de dag af te sluiten en mijn werk achter me te laten.
* De namen Bram en Marloes zijn, in verband met privacy, verzonnen namen. Ook de namen van de genoemde politiemensen zijn fictief.
Fotografie: Ovii • Britt Haarman