De Korte's Woonsfeer stopt eind 2024; een terugblik
Na meer dan zevenenvijftig jaar komt er een einde aan de Korte’s Woonsfeer aan de Deventerweg, een vertrouwd
adres voor woninginrichting in de regio. Ad en Joke de Korte, die sinds begin jaren ‘80 bij het familie bedrijf betrokken zijn, hebben besloten dat het tijd is voor een nieuwe fase in hun leven.
Wat er precies met het pand gaat gebeuren is nog onduidelijk, maar dat Ad en Joke er einde van het jaar hun werkzame leven gaan afsluiten is zeker. “Onze leeftijd en het gebrek aan opvolging hebben ons doen besluiten om te stoppen”, vertelt Ad. Hoogste tijd om samen met Ad en Joke terug te blikken op de afgelopen decennia en wat het bedrijf voor hen persoonlijk betekent.
Kunnen jullie iets vertellen over de historie van jullie bedrijf?
Ad: "In 1967 zijn mijn ouders begonnen met De Korte’s Meubilering. Begin jaren '70 verhuisden ze naar het huidige pand. Joke en ik zijn getrouwd in 1983, en vrij snel daarna kwamen wij bij mijn ouders in het bedrijf. Daarvoor heb ik een tijdje bij andere bedrijven gewerkt om ook ervaring elders op te doen."
Hoe was het om in die jaren het intensieve werk te combineren met een jong gezin?
Joke: "Aangezien de ouders van Ad ook nog werkzaam waren in het bedrijf, had ik gelukkig tijd voor de kinderen. Zwemlessen, sporten en andere mooie momenten heb ik niet hoeven missen. In de avonduren deed ik de administratie en op momenten waarop ik mijn handen vrij had, sprong ik bij. Tot 2000 zaten de ouders van Ad in het bedrijf, waardoor ik tijd had voor het gezinsleven." Ad: "Thuis en werk waren in die tijd één ding. Het werk en ons gezinsleven vielen samen. Het was op zich heel leuk om met mijn ouders dit bedrijf te runnen. Natuurlijk waren er wel eens wat botsingen. Mijn ouders zijn het bedrijf begonnen en toen ik er als tweede generatie bij kwam, wilde ik ook vernieuwen en verder bouwen aan het bedrijf. Daar hadden ze soms andere ideeën over. In de loop der jaren hebben we het pand ook uitgebreid en de bovenverdieping als showroom en kantoor betrokken. Daarnaast moet je in deze branche meegaan met trends, je daaraan aanpassen en daar gevoelig voor zijn. Maar ze waren vooral heel erg ondersteunend. Met zijn vieren hebben we al die jaren in goed overleg alle lijnen uitgezet."
Is er in de loop van de jaren veel verandert in jullie vak?
Joke: "Consumenten zijn tegenwoordig wel wat mondiger, maar dat vinden wij geen probleem. Het aanbod is ook enorm voor de klanten." Ad: "Het internet en de automatisering zijn de grootste verschillen." Joke: "Dat heeft zijn voor- en nadelen." Ad: "Wat betreft bijvoorbeeld de facturering en administratie scheelt het veel papierrompslomp." Joke: "Door het internet heeft de klant meer dan genoeg keuze, maar dat zorgt ook voor keuzestress. In een winkel als de onze help je mensen dan kiezen door middel van goede adviezen." Ad: "Onze meerwaarde zit hier ook in: het persoonlijke contact en de adviserende rol. We kennen onze klanten en kunnen hen daardoor goed begeleiden bij hun keuzes. Wij ontzorgen de klant volledig. We hebben bijvoorbeeld een bedrijf als Ikea nooit als concurrent ervaren, maar daar draait het toch meer om de impulsaankoop. Het is een ander segment van onze branche."
Wat zijn volgens jullie de uitdagingen in jullie branche?
Ad: "Het personeelsgebrek is een probleem. Er zijn nauwelijks nog stoffeerders te vinden. Aanmeldingen bij opleidingen zijn er nauwelijks, terwijl er werk in overvloed is. Daarnaast is het mooi en schoon werk. Bij de oplevering van een huis zit je als stoffeerder aan het einde van de rit. Je mag de klus afmaken, klanten zijn blij als je er bent en dankbaar wanneer je vertrekt. Je hebt bijgedragen aan hun thuis en dat vind ik prachtig aan ons vak."
Wij zijn even nieuwsgierig: Hebben jullie thuis ook een bijzonder interieur waar jullie altijd mee bezig zijn? Joke: "Nee hoor, wij houden wel van kwaliteit en dat het er goed en sfeervol uitziet." Ad: "Het gaat bij ons net als bij bijvoorbeeld een schilder: de klant gaat altijd voor, terwijl zijn eigen huis wel een misschien wel likje verf kan gebruiken."
Wat was het mooist aan jullie werk?
Joke: "Het persoonlijke contact met onze klanten vond ik altijd het mooiste." Ad: "Daar sluit ik mij bij aan. Het is gewoon een heel mooi vak. Je werkt met mooie spullen en materialen en helpt mensen een thuis creëren. Dat merkten we opnieuw in coronatijd. Omdat mensen het huis niet uit konden, realiseerden ze zich hoe belangrijk een fijne thuisplek is. Toen onze buitendienst weer aan de slag kon, merkten we dat mensen hun huis wilden aanpakken. Het huis werd ook een werkplek en dan is het belangrijk dat je er op je gemak kunt wonen. Het mooie van ons werk is dat je daar een rol in kunt spelen."
Gaan jullie de winkel missen?
Joke: "Zeker. Ik ga het klantencontact en de gezelligheid missen. Ik geniet ook altijd van de blijdschap van mensen." Ad: "Met dit werk heb je tijdens een specifieke periode intensief contact met klanten, en daarna meestal voor een langere tijd niet. Het is anders dan bijvoorbeeld bij een bakker of slager, die zijn klanten iedere week ziet."
Wat gaan jullie doen, zodra de winkel definitief gesloten is?
Joke: "We kijken ook uit naar de vrije tijd die we nu gaan krijgen. We houden van fietsen en sporten. Daarnaast hebben we meer tijd om te genieten van onze kinderen en kleinkinderen; daar kijken wij ook naar uit." Ad: "Het gaat zeker wennen worden, maar we zien er ook naar uit. We zouden nu ook wat langer op vakantie kunnen gaan, en dat is natuurlijk ook wel prettig. Maar we zien wel wat er komt. Eerst willen we nog de laatste fase van ons bedrijf op een mooie manier afronden. We hopen van harte dat zoveel mogelijk mensen kunnen profiteren van onze opheffing uitverkoop met kortingen tot 70%.”