Editie 35 zal vanaf 18 november verkrijgbaar zijn.

Voor tips, vragen over bezorging of adverteren: info@larenmagazine.nl - tel. 06 16 46 55 33

_6458_1688537013

Arbeidsrecht met accent op Social Media

We doen het allemaal. Even snel tijdens de dagelijkse bezigheden een fotootje van je uitzicht aan een vriend(in) sturen, met de juf of meester de (gezonde) traktatie op school afstemmen of het thuisfront even herinneren aan huishoudelijke taken. Moet kunnen zou je zeggen. Maar we weten allemaal ook dat het uiteraard niet blijft bij dat ene appje. Uit een onderzoek van de Nationale Vacature bank onder 900 personen blijkt, dat 25% gemiddeld 5x per werkdag privé appt. Het schijnt dat een werknemer op een werkdag van 8 uur ook nog eens 2 uur nodig heeft voor allerlei randzaken. Als er dan ook nog eens 25% afgaat aan diverse privé appjes en sociale media check, dan blijft er maar zo’n 4,5 uur effectieve werktijd over. Niet heel economisch voor de werkgever.


Kun je als werkgever de werknemer verbieden om tijdens werktijd privé te appen, of zelfs de mobiele telefoon te gebruiken? Antwoord: nee, je kunt dit niet zomaar en/of helemaal verbieden. De werknemer heeft altijd recht op enige mate van privacy op de werkplek c.q. tijdens het werk. Dus ook indien werknemer met het zakelijke e-mailaccount privé berichten verstuurt. Als werkgever mag je deze berichten niet lezen.

Hoe je dat kunt weten?Indien uit het onderwerp of geadresseerde van de mail volgt dat het gaat om privé mail, dan mag je als werkgever die berichten niet inzien. Dat geldt ook indien werknemer via het beeldscherm op de pc berichten verstuurt via Whatsapp, via een zakelijk of privé account.

Maar er moet toch gewoon gewerkt worden tijdens werktijd? Op grond van het arbeidscontract moet er inderdaad gewoon worden gewerkt. Het is zaak dat de werkgever de werknemer dus ook wat betreft het social media gebruik redelijke instructies geeft in het kader van de te verrichten werkzaamheden. Mijn advies is om heel duidelijk en in alle redelijkheid (schriftelijk!) met werknemer af te spreken wanneer er wel en wanneer er vooral niet mag worden geappt, getweet of gescrold.
Stel met elkaar een social media protocol op waarin de praktische en bij de organisatie passende werkafspraken worden weergegeven. Zo nodig in afstemming met de OR of personeelsvertegenwoordiging. In het belang van de veiligheid en/of specifieke functievereisten, bijvoorbeeld werken met machines of de gastvrouw/heer aan de receptie, mag de werkgever strenge(re) regels stellen. Recht op privacy en werkinstructies moeten elkaar in evenwicht houden. Dit zie je bijvoorbeeld terug in actuele thema’s zoals wel/niet thuiswerken wegens Covid-achtige klachten en wel of niet vragen naar vaccinatiebewijs werknemer. Zoals altijd in het arbeidsrecht geldt dat werkgever een goed doordacht en redelijk beleid dient te voeren, dat ten aanzien van het gehele bedrijf geldt.

"Het recht om tijdens werktijd privé te appen" Het moet niet gekker worden, toch...


Leónie van Meggelen is advocaat Arbeidsrecht.  In elke editie schrijft ze een column waarin ze haar inzichten en adviezen deelt over arbeidsrechtelijke kwesties. Of je nu werkgever of werknemer bent, haar columns bieden waardevolle informatie en handige tips om jouw werksituatie te verbeteren. 

Door de steun van deze adverteerders kan Laren Magazine bestaan:

Arbeidsrecht met accent op Social Media
Arbeidsrecht met accent op Social Media
Arbeidsrecht met accent op Social Media
Arbeidsrecht met accent op Social Media
Arbeidsrecht met accent op Social Media
Arbeidsrecht met accent op Social Media
Arbeidsrecht met accent op Social Media
Arbeidsrecht met accent op Social Media
Arbeidsrecht met accent op Social Media
Arbeidsrecht met accent op Social Media
Arbeidsrecht met accent op Social Media
Arbeidsrecht met accent op Social Media
Arbeidsrecht met accent op Social Media
Arbeidsrecht met accent op Social Media
Arbeidsrecht met accent op Social Media
Arbeidsrecht met accent op Social Media
Arbeidsrecht met accent op Social Media
Arbeidsrecht met accent op Social Media
Arbeidsrecht met accent op Social Media
Arbeidsrecht met accent op Social Media
Arbeidsrecht met accent op Social Media
Arbeidsrecht met accent op Social Media
Arbeidsrecht met accent op Social Media
Arbeidsrecht met accent op Social Media
Arbeidsrecht met accent op Social Media
Arbeidsrecht met accent op Social Media
Arbeidsrecht met accent op Social Media
Arbeidsrecht met accent op Social Media
Arbeidsrecht met accent op Social Media
Arbeidsrecht met accent op Social Media
Arbeidsrecht met accent op Social Media
Arbeidsrecht met accent op Social Media
Arbeidsrecht met accent op Social Media
Arbeidsrecht met accent op Social Media
Arbeidsrecht met accent op Social Media
Arbeidsrecht met accent op Social Media
Arbeidsrecht met accent op Social Media
Arbeidsrecht met accent op Social Media
Arbeidsrecht met accent op Social Media
Arbeidsrecht met accent op Social Media
Arbeidsrecht met accent op Social Media
Arbeidsrecht met accent op Social Media
Arbeidsrecht met accent op Social Media
Arbeidsrecht met accent op Social Media
Arbeidsrecht met accent op Social Media
Arbeidsrecht met accent op Social Media
Arbeidsrecht met accent op Social Media
Arbeidsrecht met accent op Social Media
Arbeidsrecht met accent op Social Media
Arbeidsrecht met accent op Social Media
Arbeidsrecht met accent op Social Media
Arbeidsrecht met accent op Social Media
Arbeidsrecht met accent op Social Media
Arbeidsrecht met accent op Social Media
Arbeidsrecht met accent op Social Media
Arbeidsrecht met accent op Social Media
Arbeidsrecht met accent op Social Media
Arbeidsrecht met accent op Social Media
Arbeidsrecht met accent op Social Media
Arbeidsrecht met accent op Social Media
Arbeidsrecht met accent op Social Media
Arbeidsrecht met accent op Social Media
Arbeidsrecht met accent op Social Media