Editie 33 zal vanaf 27 mei verkrijgbaar zijn.

Voor tips, vragen over bezorging of adverteren: info@larenmagazine.nl - tel. 06 16 46 55 33

_5964_1701096688

Laren 30!

Interview met de voorzitter van de werkgroep Verkeer en Verkeersveiligheid van Wakker Laorne: Herman Haijtink


Wat is Laren30!?
Laren30! is de naam van het project waarbij er een aantal verkeerstechnische aanpassingen zijn gedaan op het tracé Rengersweg-Dorpsstraat-Deventerweg (tot de kruising met de Postelstraat/Veldhoenkamp). Zo is er onder andere een chicane aangebracht bij de komingang op de Rengersweg, zijn de plateaus op de kruisingen verhoogd en zijn er een aantal zebrapaden aangebracht.

Waarom is Laren30! uitgevoerd?
Al in 2016 is een enquête gehouden onder de Larense bevolking over de verkeersveiligheid op bovengenoemd tracé. Hieruit bleek dat een meerderheid regelmatig problemen ondervond met het oversteken en onveilige situaties ervaarde als fietser.  Een meerderheid vond de verkeerssituatie niet veilig genoeg en was van mening dat de gereden snelheid omlaag zou moeten. De gemeente Lochem heeft daarna budget beschikbaar gesteld en uiteindelijk zijn in 2020 de nodige aanpassingen gedaan. Het budget was echter wel beperkt waardoor het deel Postelstraat tot en met de Ooldselaan helaas niet meegenomen kon worden.

Wie heeft de verschillende maatregelen bedacht?
In eerste instantie is de gemeente Lochem met een voorstel gekomen. Onderdeel van dit voorstel waren onder andere het maken van een chicane in de
Rengersweg, het aanbrengen van een aantal zebrapaden, het verhogen van de kruisingsvlakken en het afschaffen van de voorrang op de kruisingen.

De werkgroep Verkeer en Verkeersveiligheid van Wakker Laorne heeft vervolgens het initiatief genomen om de voorstellen te bespreken met diverse belanghebbenden. In het voortraject waren dit aanwonenden, Larense ondernemers, de scholen, de landbouworganisatie LTO en Cumela (branche organisatie voor onder andere loonwerkers). In een latere fase is aan alle inwoners van Laren de mogelijkheid geboden hun mening over de plannen kenbaar te maken. Met name het afschaffen van de voorrang leverde veel discussie op. In een 30 km gebied is er normaal gesproken geen sprake van voorrangskruisingen en daarom was het voorstel van de gemeente om alle kruisingen gelijkwaardig te maken. Met name de ondernemers, maar ook de scholen, LTO/Cumela en de busmaatschappij waren echter van mening dat in verband met de hoge verkeersintensiteit (gemiddeld 8.000 voertuigen per etmaal) de situatie hierdoor juist onveiliger zou worden. Zij pleitten sterk voor het handhaven van de voorrangssituatie. En ook uit de eerdergenoemde enquête bleek dat een meerderheid van de Larense bevolking tegen het opheffen van de voorrangssituatie is. Daarom is besloten om vooralsnog de voorrang op het doorgaande tracé te handhaven.

Zijn er nog meer veranderingen aangebracht in de oorspronkelijke plannen?
Een ander discussiepunt was de chicane. LTO en Cumela hadden hier liever een zogenaamde ‘Maldense drempel’ gezien. Dit is zo’n bobbel op het midden van de weg waar een personenauto altijd met de wielen van één kant overheen moet rijden, maar waar bredere voertuigen overheen kunnen rijden zonder dat ze heel veel last hebben van een opwaartse beweging (stoten). Hier is van af gezien met name omdat de ervaring leert dat dergelijke drempels nog wel eens geluidsoverlast veroorzaken. Wel is er op verzoek van de landbouworganisaties in de maatvoering van de chicane rekening mee gehouden dat ook langere voertuigen de chicane kunnen passeren zonder uit te moeten
wijken op de weghelft van het tegemoet komende verkeer. Verder zijn op verzoek van Wakker Laorne de verkeersplateaus uitgevoerd in een goed opvallende kleur geel. De hoogte en steilheid van de plateaus is ook een belangrijk punt van aandacht geweest. Hier is een compromis gezocht tussen enerzijds voldoende remmend effect en anderzijds zo weinig mogelijk geluidsoverlast voor omwonenden en overlast door stoten voor met name landbouwverkeer en de bus.

Waarom zijn er bij enkele zebrapaden knipperende lampjes aangebracht?
Op verzoek van Wakker Laorne is er bij de zebrapaden op de kruising met de Zutphenseweg/Verwoldseweg een knipperinstallatie aangebracht die automobilisten extra waarschuwt zodra een voetganger wil oversteken. Dergelijke voorzieningen zijn er nog niet zo heel veel in het land en zeker binnen de gemeente Lochem zijn we hiermee als Laren uniek. Dat een dergelijke installatie niet aangebracht is bij de zebrapaden bij de kruising met de Holterweg heeft te maken met het beschikbare budget.

Is Laren30! nu helemaal klaar?
Alle geplande werkzaamheden zijn uitgevoerd. Voor aanvang van het project zijn snelheidsmetingen uitgevoerd op diverse plekken op het tracé. Dit is de zogenaamde nulmeting. Dit jaar zullen opnieuw metingen gedaan worden onder zoveel mogelijk vergelijkbare omstandigheden. Als hieruit mocht blijken dat de genomen maatregelen onvoldoende effect hebben dan zullen we als Wakker Laorne opnieuw het gesprek aangaan met de gemeente Lochem. Verder hebben we in overweging om opnieuw een enquête te houden onder de Larense bevolking om te peilen hoe de nieuwe situatie ervaren wordt.

Hoe kijk je terug op Laren30!?
Toen ik in 2018 begon als voorzitter van de werkgroep Verkeer en Verkeersveiligheid van Wakker Laorne was het project al volop in voorbereiding. Ik ben dus als het ware op een rijdende trein gesprongen. Wat ik gemerkt heb is dat de diverse betrokken partijen verschillende belangen hebben. Ieder heeft zijn eigen idee over wat wel en niet de veiligheid bevordert. We hebben diverse mogelijkheden geboden aan alle belanghebbenden om inspraak te hebben en zo hebben we in samenwerking met de gemeente Lochem een plan gemaakt dat zo breed mogelijk wordt gedragen. Als ik nu door Laren kom straalt het wegbeeld eenheid uit. Er zijn een aantal mooie aanpassingen die automobilisten er toe moeten aanzetten om langzamer te rijden en het met name voor (overstekende) voetgangers veiliger maken. Al met al een aanwinst voor ons mooie dorp.

Door de steun van deze adverteerders kan Laren Magazine bestaan: