Editie 35 zal vanaf 18 november verkrijgbaar zijn.

Voor tips, vragen over bezorging of adverteren: info@larenmagazine.nl - tel. 06 16 46 55 33

_928_1701099663

Jolien Fleerkate

Opgegroeid in Exel en in een familie waar vrijwilligerswerk binnen het verenigingsleven heel belangrijk is, lijkt het vanzelfsprekend dat ik zelf nu ook actief ben bij de, voornamelijk Exelse, verenigingen.


Ik vind het mooi om verenigingen met vaak een beperkt budget en handjes te kunnen en mogen helpen. Dat mijn werk en vrijwilligerswerk dicht bij elkaar ligt is wel terug te zien in de taken bij de verschillende verenigingen. Vaak verzorg ik de vormgeving van promotiematerialen als posters, flyers en folders.

Voor Exel is BEO (belangenvereniging Exel en omstreken) een belangrijk onderdeel. Het overgrote deel van de
activiteiten in Exel valt onder BEO. Het actieve
verenigingsleven in Exel zorgt onder andere voor veel saamhorigheid. De BEO is de vereniging die in 2011 bij mij aanklopte voor het vormgeven van het 25-jarig jubileumboek. Het was gelijk een grote opdracht, met ook nog een rol in de organisatie van de feestavond.

Ook de jubilea van het Exels Feest en toneelvereniging A.E.V. heb ik een extra feestelijk tintje mogen geven.
Jaarlijks verzorg ik de promotie van het Exels Feest
middels een folder/programmaboekje (sinds 2009). In 2020 was er echter geen groots jubileumfeest mogelijk i.v.m. Covid-19 pandemie, maar niets doen is geen optie en zo ontstond het idee van een jubileumboek. Het is een mooi boek geworden met veel foto’s en verhalen van oud bestuursleden, (vaste) bezoekers in alle leeftijdscategorieën, maar ook van bijvoorbeeld mensen buiten de regio die hier nieuw zijn komen wonen. Het boek hebben we net voor de kerstdagen bezorgd bij de BEO-leden zodat er toch nog een feestelijk tintje zat aan de bijzondere kerstdagen van 2020.

Toneelvereniging A.E.V. wordt ook jaarlijks ondersteund met promotiemateriaal (sinds 2010). Maar een jubileum blijft toch wel het leukste om aan mee te werken. Zo hebben we, mijn zus Anneloes en ik, bij ‘Allo Allo’ zelfs een portretreeks gemaakt van de personages. Zo werden de promotiematerialen nog persoonlijker en herkenbaarder voor bezoekers.

Naast de vormgeving zet ik mij ook in voor de algehele organisatie van een evenement(en). Zo ging er afgelopen zomer (2020) natuurlijk geen enkel feestje of festival door. Toen bleek dat het Exels Feest én de Larense Kermis niet door konden gaan vanwege corona hebben we met een kleine groep het initiatief genomen om een alternatief, volledig corona-proof, feestje te organiseren. Het D’Exels Mini Festival. Volledig in overleg met de gemeente hebben we met een leuke groep in het dorpsbos van Exel een buiten-feestje georganiseerd voor alle leeftijden.
 
We hadden het bos voorzien met heel veel zelfgemaakte zitplaatsen van pallets en auto banden. Hier vanuit kon iedereen het podium goed zien en genieten van de bands De Weekendkrachten en Livin’Room. Voor de kinderen hadden we een groot springkussen en zandbak geregeld. Extra leuk om te zien hoeveel zin iedereen weer had in een feestje en ook nog eens met live muziek. Mensen vonden het zelfs leuk om weer munten te mogen kopen, wie had dat gedacht?!

Hazenbal
Toen we ca. 8/9 jaar geleden hoorden dat de Exelse basisschool helaas zijn deuren moest sluiten kwam er tijdens een verjaardag ter sprake om iets voor Exel te organiseren, op zo’n verjaardag ontstaan immers altijd de beste ideeën. Met de mensen die de dag na de verjaardag nog enthousiast waren is dit later besproken met BEO. Zij gaven aan dat de huidige paasvuurcommissie van dat moment op zoek was naar vernieuwing en zo is het
Hazenbal ontstaan. Het Hazenbal is een jaarlijks terugkerend evenement op het mooiste plekje van Exel (dat vinden wij zelf), het dorpsbos, op eerste paasdag.

Rond september beginnen onze eerste vergaderingen voor de aankomende editie. Dit doen wij altijd bij de horeca in Exel. We hebben de organisatie opgedeeld in verschillende onderdelen zoals: Terrein, Muziek, PR & Crea, Inkoop, Financieel en vergunning & veiligheid. Zelf houd ik mij (samen met een aantal anderen) in de voorbereiding voornamelijk bezig met de onderdelen muziek en PR & Crea. Zoals het vinden van de juiste bands en/of DJ’s, het promotiemateriaal en de aankleding van het terrein en tent.

In de voorbereidingen naar het evenement moet er veel geregeld worden. Het hout voor het paasvuur wordt gebracht en opgebouwd, het dorpsbos wordt onderhouden, verschillende tenten worden geplaatst zodat we in het paasweekend (donderdag, vrijdag en zaterdag) starten met de overige invulling en decoratie. Dit doen we met de commissie, maar ook een vaste fijne groep van vrijwilligers, de “beunhazen”, waar wij elk jaar op mogen rekenen. Hoe mooi is het ook om te zien dat er verschillende mensen uit de gemeenschap even een kijkje komen nemen omdat ze het leuk vinden dat wij zo druk bezig zijn met de voorbereidingen of
 bijvoorbeeld spontaan met koffie of wat lekkers komen. Na drie dagen opbouwen is het zondag eerst tijd voor familietradities om vervolgens allemaal weer einde van de middag in het dorpsbos te verzamelen. Tijd om de laatste puntjes op de welbekende “i” te zetten voordat het paasvuur en het tentfeest echt gaan beginnen.

De avond zelf hebben we allemaal een taak. Zelf mag ik altijd achter de bar staan en jullie een drankje uitserveren. Wij hebben allemaal grotendeels onze vaste taken, zodat je ook van iedereen weet wie wat doet en waar verantwoordelijk voor is. Als het feest is afgelopen en de laatste feestgangers het terrein verlaten, dan hebben wij zelf nog een gezellige borrel tot diep in de nacht/ochtend. Na een kort nachtje beginnen we tweede paasdag in de ochtend weer met opruimen. We sluiten gezellig het weekend af met de commissie en vrijwilligers.

Het leuke aan het Hazenbal vind ik dat we samen een mooie club mensen hebben met wie we het organiseren. De commissie, maar ook de groep vrijwilligers die helpen tijdens de op- en afbouw. We zijn goed gewaagd aan elkaar, wat zorgt voor de leukste ideeën, iedereen weet precies wat hij/zij moet doen. Speciale dank aan de vele sponsoren waar we elk jaar weer op mogen rekenen. Zonder hen waren al deze evenementen niet mogelijk geweest!
 
Fotografie: Anke Kolkman

Door de steun van deze adverteerders kan Laren Magazine bestaan:

Jolien Fleerkate
Jolien Fleerkate
Jolien Fleerkate
Jolien Fleerkate
Jolien Fleerkate
Jolien Fleerkate
Jolien Fleerkate
Jolien Fleerkate
Jolien Fleerkate
Jolien Fleerkate
Jolien Fleerkate
Jolien Fleerkate
Jolien Fleerkate
Jolien Fleerkate
Jolien Fleerkate
Jolien Fleerkate
Jolien Fleerkate
Jolien Fleerkate
Jolien Fleerkate
Jolien Fleerkate
Jolien Fleerkate
Jolien Fleerkate
Jolien Fleerkate
Jolien Fleerkate
Jolien Fleerkate
Jolien Fleerkate
Jolien Fleerkate
Jolien Fleerkate
Jolien Fleerkate
Jolien Fleerkate
Jolien Fleerkate
Jolien Fleerkate
Jolien Fleerkate
Jolien Fleerkate
Jolien Fleerkate
Jolien Fleerkate
Jolien Fleerkate
Jolien Fleerkate
Jolien Fleerkate
Jolien Fleerkate
Jolien Fleerkate
Jolien Fleerkate
Jolien Fleerkate
Jolien Fleerkate
Jolien Fleerkate
Jolien Fleerkate
Jolien Fleerkate
Jolien Fleerkate
Jolien Fleerkate
Jolien Fleerkate
Jolien Fleerkate
Jolien Fleerkate
Jolien Fleerkate
Jolien Fleerkate
Jolien Fleerkate
Jolien Fleerkate
Jolien Fleerkate
Jolien Fleerkate
Jolien Fleerkate
Jolien Fleerkate
Jolien Fleerkate
Jolien Fleerkate
Jolien Fleerkate