Editie 33 zal vanaf 27 mei verkrijgbaar zijn.

Voor tips, vragen over bezorging of adverteren: info@larenmagazine.nl - tel. 06 16 46 55 33

_4614_1695713999

Een prachtig wijkgebouw voor Sensire aan de rand van Laren


Aan de rand van Laren heeft sinds kort Sensire, een zorgorganisatie voor verzorging, verpleging en gespecialiseerde zorg, een nieuw wijkgebouw. Wijkverpleegkundigen Isabelle, Heba, Kim, en Miranda, verzorgende IG, vertellen graag over deze mooie organisatie en hun nieuwe werkplek.


Sensire zit, samen met VHL, in een geheel nieuw pand op het Molenveld. Het kantoor geeft een rustgevende, huiselijke en fijne sfeer. Hier bevindt de organisatie zich inmiddels al meer dan een jaar. “Helaas hebben we geen echte opening gehad door corona, maar we hopen dit nog te kunnen doen”, begint Isabelle.

Een nieuwe plek
“Sensire is een hele grote zorgorganisatie die zorg levert in de gehele Achterhoek en de Liemers. De wijkzorg is verdeeld in gemeenten. Wij zijn verantwoordelijk voor de gemeente Lochem”, vertelt Kim. “Dit doen we met twee teams: Lochem-Barchem en Gorssel-Ommeland. Voorheen hadden we kantoren in Lochem en Gorssel.” Heba vult aan: “Omdat we zo’n groot gebied bestrijken en op zoek waren naar meer samenhang zijn we gaan zoeken naar één gezamenlijk wijkgebouw. En deze vonden we in dit mooie pand in Laren.”

Voordelen van één kantoor
Het hebben van één gezamenlijk kantoor heeft veel voordelen. “De lijntjes zijn kort, dus de onderlinge communicatie is goed. Voorheen werkten we voor hetzelfde team, maar zagen we elkaar weinig”, vertelt Miranda. De wijkverpleging staat bekend om het alleen werken, maar dat klopt helemaal niet. Miranda geeft aan dat de collega’s onderling veel contact hebben. “Dit komt ook door het werken op één locatie; hierdoor leer je elkaar op een informele manier kennen aan de koffietafel. Ook de technologie helpt hierin mee. Aan het begin van de dag wordt door de bereikbare dienst een berichtje in de groepsapp gestuurd: ‘goedemorgen, fijne dag allemaal’. Hier reageert iedereen weer op met: ‘jij ook een fijne dag’. Dit werkt prettig. Je weet snel van elkaar of iemand uitloopt of dat een cliënt extra zorg nodig heeft.”

“Doordat we vaker met z’n allen op kantoor komen, zien we de gespecialiseerde verpleegkundigen ook meer. Zij komen namelijk ook graag op ons kantoor om dingen uit te werken of gesprekken met klanten te voeren. Het is ook echt veel prettiger om elkaar in persoon te spreken, dan telefonisch”, vertelt Isabelle. “Het biedt veel voordelen. Deze verpleegkundigen zijn gespecialiseerd in ziektes als COPD, oncologie, parkinson en dementie. Allemaal ziektebeelden die wij in de praktijk regelmatig tegenkomen. Bij vragen of onduidelijkheden kunnen wij de gespecialiseerde verpleegkundige nu nog makkelijker om advies vragen. We zijn hier heel blij mee, want de kwaliteit van de zorg wordt hierdoor ook beter.”

Verandering van de zorg
“De zorg is de laatste jaren flink veranderd”, vertelt Isabelle. “Vroeger keken we naar het probleem, de ziekte en kwamen we met oplossingen. Nu kijken we op een hele andere manier naar de zorg: wat maakt u gelukkig, hoe kunt u uw leven leiden zoals u wilt met de uitdagingen waar u nu voor staat en wat is daarvoor nodig? Op basis daarvan zoeken we naar oplossingen met de klant en zijn of haar naasten. Niet de behandeling staat centraal, maar de behoeften. En wat kan iemand nog wel? Wat zijn de behoeften achter de zorgvraag? Hoe kunnen we daarin ondersteunen en wat verstaan we op basis daarvan onder ‘goede’ zorg? Dat zijn allemaal aspecten die we tegenwoordig meenemen tijdens het huisbezoek. Op basis hiervan stellen we een zorgplan op, samen met de klant en zijn of haar naasten.”

Samenwerken om goede zorg te leveren
Sensire werkt ook veel samen met andere zorgaanbieders. Iedereen zit immers in hetzelfde schuitje. Heba: “De zorgvraag in dit gebied is groter dan de gezamenlijke organisaties kunnen bieden. Hierin ondersteunen we elkaar. We staan voor effectieve zorg en samenwerking. Gelukkig lukt het ons iedere keer om de noodzakelijke zorg te kunnen leveren. Bij Sensire zijn we ook heel actief bezig met de toekomst. We houden ons heel erg bezig met de vraag: hoe gaan we de zorg zo organiseren zodat we in de toekomst nog zorg kunnen leveren? De hoeveelheid zorg verandert, maar ook de klanten zelf zijn iedere keer anders. De zorgvraag is steeds complexer en de klanten zijn meer en meer gesteld op hun eigen regie. Wij zoeken telkens naar mogelijkheden om klanten zo lang mogelijk thuis te kunnen laten wonen.”

Medewerkersgeluk
Er is gelukkig ook steeds meer aandacht voor het geluk van zorgmedewerkers. “Als wij wegvallen, valt er immers ook een groot gedeelte van de beschikbare zorg weg”, vertelt Isabelle. “Deze fijne werkplek draagt daar zeker toe bij!”

“Sinds kort werken wij met acht uurs diensten, daarnaast hebben we ook kortere diensten”, vult Kim aan. “Op deze manier houden we rekening met de verschillende behoeftes van collega’s. Ook hebben we veel leerlingen en stagiaires. Wij willen hun het prachtige vak van werken in de wijk proberen te leren. Ze komen elkaar nu tegen op het wijkgebouw en werken ook steeds vaker samen aan hun doelen waardoor ze grotere verbeterprojecten op kunnen pakken. Dat is heel leuk en inspirerend voor ons allemaal!”

“Werken in Laren is gemoedelijk, dat maakt het erg leuk.”

Werken in een mooie omgeving
Een mooie bonus aan hun werk voor Sensire is de prachtige omgeving waarin de dames werken. “We werken in een mooie omgeving. Na elke klant, elk zorgmoment, stap je zo de prachtige natuur in. Dit zijn mooie dingen die het werk nog leuker maken”, vertelt Heba. “Wat het werken in deze omgeving ook mooi maakt, is de bereidheid van mensen. Neem bijvoorbeeld de sneeuwstorm in 2021. De cliënten hadden wel gewoon hun zorg nodig, maar voor ons was het vrijwel onmogelijk om veilig met de auto de weg over te gaan. Doordat verschillende boeren in en rondom Laren te hulp schoten met hun trekkers, konden we toch de zorg leveren die nodig was.”

“Het werken in Laren en omgeving is gemoedelijk, dat maakt het leuk”, vertelt Miranda. “Klanten zijn vaak wel in voor een gezellig praatje en we hebben tijdens onze routes altijd wel zo onze koffie momentjes!”


Tekst: Door Communicatie  |  Fotografie: Ovii •  Britt Haarman

Door de steun van deze adverteerders kan Laren Magazine bestaan:

Laren Magazine
Laren Magazine
Laren Magazine
Laren Magazine
Laren Magazine
Laren Magazine
Laren Magazine
Laren Magazine
Laren Magazine
Laren Magazine
Laren Magazine
Laren Magazine
Laren Magazine
Laren Magazine
Laren Magazine
Laren Magazine
Laren Magazine
Laren Magazine
Laren Magazine
Laren Magazine
Laren Magazine
Laren Magazine
Laren Magazine
Laren Magazine
Laren Magazine
Laren Magazine
Laren Magazine
Laren Magazine
Laren Magazine
Laren Magazine
Laren Magazine
Laren Magazine
Laren Magazine
Laren Magazine
Laren Magazine
Laren Magazine
Laren Magazine
Laren Magazine
Laren Magazine
Laren Magazine
Laren Magazine
Laren Magazine
Laren Magazine
Laren Magazine
Laren Magazine
Laren Magazine
Laren Magazine
Laren Magazine
Laren Magazine
Laren Magazine
Laren Magazine
Laren Magazine
Laren Magazine
Laren Magazine
Laren Magazine
Laren Magazine
Laren Magazine
Laren Magazine
Laren Magazine
Laren Magazine
Laren Magazine
Laren Magazine
Laren Magazine